METHODS, PRINCIPLES AND MECHANISMS OF CREATING A CINEMA MYTH
DOI:
https://doi.org/10.30888/2663-5712.2023-20-02-027Keywords:
movie myths, movie industry, movie stars, dream factory, mass media, movie mythologization.Abstract
The definitions of the concept of cinema myth and related concepts are given, its classifications are made according to different groups (subjects, genre, ideological and national affiliation, plot, structure, etc.). The main movie myths of the 20th and 2Metrics
References
10 киномифов, в которые верят даже самые образованные зрители (2019). Взято из https://adme.media/tvorchestvo-kino/10-kinomifov-v-kotorye-veryat-dazhe-samye-obrazovannye-zriteli-2055065.
Агафонова Н. (2008). Общая теория кино и основы анализа фильма. Минск: Тесей, 392 с.
Гревцев М. (2022). Бог и мое право: киномифы о Елизавете II. Взято из https://www.kino-teatr.ru/blog/y2022/9-9/1754.
Гуревич Г. (1967). Карта страны фантазий. Москва: Искусство, 176 c.
Дябіна В. (2012). Принципи створення і проблеми існування кіноміфів у сучасних засобах масових комунікацій: Магістерська дис. Дніпропетровськ: ДНУ, 84 с.
Иванова Н. (2001). Сталинский кирпич в «Знамя», № 12.
Кара-Мурза С. (2002). Манипуляция сознанием. Москва: ЭКСМО–Пресс, 832 с.
Караваев Д. (1999). Апокалипсис: мировое кино продолжает выдвигать свои версии конца света. В «Если», № 6, с. 89.
Кинословарь (2001): В 3 тт. СПб.: Сеанс.
Петрова С. (2019). «Кирилл Дыцевич: «Я никого не любил» в «Отдохни», 30 августа.
Лимонов Э. (2003). Контрольный выстрел. Москва: У-Фактория, 272 с.
Лотман Ю. (1973). Семиотика кино и проблемы киноэстетики. Таллинн: «Ээсти Раамат», 92 с.
Маккарти С. (2007). 60 культовых фильмов мирового кинематографа. Москва: У-Фактория, 256 с.
Маматова Л. (1995). Модель киномифов 30-х годов в Кино: политика и люди: Сб. Москва: «Материк», 230 с.
Маркулан Я. (1978). Киномелодрама. Фильм ужасов. Кино и буржуазная массовая культура. Ленинград: Искусство, 191 с.
Новоселецька Л. (2023). Наша відповідь Дену Брауну. Чи варто дивитися український трилер «ЕҐРЕҐОР» в «Фокус», 21.04.
Разлогов К. (1982). Боги и дьяволы в зеркале экрана. Москва: Политиздат, 224 с.
Романчук Л. (2012). Демонизм. Зверь Апокалипсиса. Москва: Мэйлер, 288 с.
Соколов М. (1998). Встреча Никиты Сергеевича с мастерами советской культуры в «Эксперт», № 3, с. 5.
Соколов Э. (1999). Жизнь штандартенфюрера СС Штирлица как воплощенная мечта советского человека. В «Человек», № 6, с. 27-255.
Разрушители легенд: телесериал (2003-2018).
Токмашева М. (2020). «Корона» 4 сезон: Ход королевы против Тэтчер и Дианы. Взято из: https://www.kino-teatr.ru/kino/art/serial/5812.
Толстая Т. (2002). День. Москва: Подкова, с.152-157.
Филиппова А. (2023). «Спенсер»: надо взвеситься – это весело. Взято из https://www.kino-teatr.ru/kino/art/tv/6209.
Юренев Р. (1964). Советская кинокомедия. Москва: Наука, 540 с.
Н. А. (2004). «Звездные войны» стали лучшим мужским фильмом, а «Грязные танцы» – лучшим женским. В «Мир кино», 12.04. Взято из https://lenta.ru/news/2004/04/12/best.
Шмаков Н. (2003). Вампиры против оборотней. В «Отдохни», № 45,
с. 44.
Привалов И. (2004). «Страсти Христовы» обошли «Властелина колец». B «Подробности», 05.03. Взято из https://uucyc.ru/passion/94.
Егоров В. (2003). Хотите, я покажу вам попу? В «Отдохни», № 45, с. 45.
Шмаленко И. (2001). Властелин колец – три в одном. В «ТВ-парк», № 4, с. 4-6.
Аврамова С. (2003). Счастье гувернантки. В «Отдохни», № 45, с. 12.
Солнцева А. (2001). Борис Акунин: «У нас может быть свой киномиф». В «Время новостей», 23 июля, с. 3-4.
10 kinomifov, v kotorie veryat dazhe samie obrazovannie zriteli (2019) [10 movie myths that even the most educated viewers believe in]. Vzyato iz https://adme.media/tvorchestvo-kino/10-kinomifov-v-kotorye-veryat-dazhe-samye-obrazovannye-zriteli-2055065.
Agafonova N. (2008). Obschaya teoriya kino i osnovyi analiza filma [General Film Theory and Fundamentals of Film Analysis]. Minsk: Tesey, 392 s.
Grevtsev M. (2022). Bog i moe pravo: kinomifyi o Elizavete II [God and my right: movie myths about Elizabeth II]. Vzyato iz https://www.kino-teatr.ru/blog/y2022/9-9/1754.
Gurevich G. (1967). Karta stranyi fantaziy [Fantasy land map]. Moskva: Iskusstvo, 176 c.
Dyabina V. (2012). Printsipi stvorennya I problemi Isnuvannya kinomifIv u suchasnih zasobah masovih komunikatsiy [The principles of creation and problems of the existence of film myths in modern means of mass communication]: Magіsterska dis. Dnіpropetrovsk: DNU, 84 s.
Ivanova N. (2001). Stalinskiy kirpich [Stalin brick] in «Znamya», # 12.
Kara-Murza S. (2002). Manipulyatsiya soznaniem [Mind manipulation]. Moskva: EKSMO-Press, 832 s.
Karavaev D. (1999). Apokalipsis: mirovoe kino prodolzhaet vyidvigat svoi versii kontsa sveta [Apocalypse: world cinema continues to put forward its versions of the end of the world] in «Esli», # 6, s. 89.
Kinoslovar (2001) [Film Dictionary]: V 3 tt. SPb.: Seans.
Petrova S. (2019). «Kirill Dyitsevich: «Ya nikogo ne lyubil» [Kirill Dytsevich: “I didn’t love anyone”] in «Otdohni», 30 avgusta.
Limonov E. (2003). Kontrolnyiy vyistrel [Control shot]. Moskva: U-Faktoriya, 272 s.
Lotman Yu. (1973). Semiotika kino i problemyi kinoestetiki [Semiotics of cinema and problems of cinema aesthetics]. Tallinn: «Eesti Raamat», 92 s.
Makkarti S. (2007). 60 kultovyih filmov mirovogo kinematografa [60 cult films of world cinema]. Moskva: U-Faktoriya, 256 s.
Mamatova L. (1995). Model kinomifov 30-h godov [Model of movie myths of the 30s] in Kino: politika i lyudi: Sb. Moskva: «Materik», 230 s.
Markulan Ya. (1978). Kinomelodrama. Film uzhasov. Kino i burzhuaznaya massovaya kultura [Film melodrama. Horror film. Cinema and bourgeois mass culture]. Leningrad: Iskusstvo, 191 s.
Novoseletska L. (2023). Nasha vidpovid Denu Braunu. Chi varto divitisya ukrayinskiy triler «EGREGOR» [Our response to Dan Brown. Is it worth watching the Ukrainian thriller “EGREGOR”] in «Fokus», 21.04.
Razlogov K. (1982). Bogi i dyavolyi v zerkale ekrana [Gods and devils in the screen mirror]. Moskva: Politizdat, 224 s.
Romanchuk L. (2012). Demonizm. Zver Apokalipsisa [Demonism. Beast of the Apocalypse]. Moskva: Meyler, 288 s.
Sokolov M. (1998). Vstrecha Nikityi Sergeevicha s masterami sovetskoy kulturyi [Meeting of Nikita Sergeevich with the masters of Soviet culture] in «Ekspert», # 3, s. 5.
Sokolov E. (1999). Zhizn shtandartenfyurera SS Shtirlitsa kak voploschennaya mechta sovetskogo cheloveka [The life of SS Standartenführer Stirlitz as a Soviet man's dream come true] in «Chelovek», # 6, s. 27-255.
Razrushiteli legend: teleserial (2003-2018) [MythBusters: TV Series].
Tokmasheva M. (2020). «Korona» 4 sezon: Hod korolevyi protiv Tetcher i Dianyi [The Crown Season 4: Queen’s Move vs. Thatcher and Diana]. Vzyato iz https://www.kino-teatr.ru/kino/art/serial/5812.
Tolstaya T. (2002). Den [Day]. Moskva: Podkova, s.152-157.
Filippova A. (2023). «Spenser»: nado vzvesitsya – eto veselo ["Spencer": Weigh in – it’s fun]. Vzyato iz https://www.kino-teatr.ru/kino/art/tv/6209.
Yurenev R. (1964). Sovetskaya kinokomediya [Soviet film comedy]. Moskva: Nauka,
s.
N. A. (2004). «Zvezdnyie voynyi» stali luchshim muzhskim filmom, a «Gryaznyie tantsyi» – luchshim zhenskim [“Star Wars” wins best male film, “Dirty Dancing” wins best female] in «Mir kino», 12.04. Vzyato iz https://lenta.ru/news/2004/04/12/best.
Shmakov N. (2003). Vampiryi protiv oborotney [Vampires vs werewolves] in «Otdohni», # 45, s. 44.
Privalov I. (2004). «Strasti Hristovyi» oboshli «Vlastelina kolets» [“Passion of the Christ” surpasses “Lord of the Rings”] in «Podrobnosti», 05.03. Vzyato iz https://uucyc.ru/passion/94.
Egorov V. (2003). Hotite, ya pokazhu vam popu? [Do you want me to show you my ass?] in «Otdohni», # 45, s. 45.
Shmalenko I. (2001). Vlastelin kolets – tri v odnom [Lord of the Rings – three in one] in «TV-park», # 4, s. 4-6.
Avramova S. (2003). Schaste guvernantki [Happiness governess] in «Otdohni», # 45, s. 12.
Solntseva A. (2001). Boris Akunin: «U nas mozhet byit svoy kinomif» [Boris Akunin: “We can have our own movie myth”] in «Vremya novostey», 23 iyulya, s. 3-4.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Authors
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.