АНАЛІЗ ЩІЛЬНОСТІ ПОЛІГОНАЛЬНИХ МОДЕЛЕЙ У ТРИВИМІРНИХ КОМП’ЮТЕРНИХ ІГРАХ

Автор(и)

  • Олександр Романюк Вінницький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0002-2245-3364
  • Євген Завальнюк Вінницький національний технічний університет https://orcid.org/0009-0005-1202-4653
  • Сергій Котлик Одеський національний технологічний університет https://orcid.org/0000-0001-5365-1200
  • Олексій Стахов Вінницький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0002-4901-3211

DOI:

https://doi.org/10.30888/2663-5712.2023-21-01-049

Ключові слова:

триангуляція, кривизна фігури, рівень деталізації, щільністьполігональної моделі.

Анотація

У статті проаналізовано особливості вибору рівня щільності полігональноїмоделі для тривимірної комп’ютерної гри. Описано поняття триангуляції, щільностіполігональної сітки, рівня деталізації. Обґрунтовано актуальність налаштування щільностіполігональн

Metrics

Metrics Loading ...

Посилання

Romanyuk, O. et al. (2023) ‘The Overview of Neural Rendering’, Modern Engineering And Innovative Technologies, (27), pp. 129–134. doi:https://doi.org/10.30890/2567-5273.2023-27-01-060.

Romaniuk, O., Romaniuk, O. and Chekhmestruk, R. (2023) Kompiuterna hrafika [Computer Graphics]. Vinnytsia, Ukraine: VNTU.

Obidnyk, M. and Romaniuk, O. (2013) ‘Pryskorena normalizatsiia vektoriv dlia formuvannia zobrazhen vysokopolihonalnykh stsen’ [‘Accelerated normalization of vectors for image formation of highly-polygonal scenes’], Informatsiini tekhnolohii ta kompiuterna inzheneriia, (1), pp. 66–73.

Maxwell, W. (2021) How many polygons should a game model have, CG Obsession. Available at: https://cgobsession.com/how-many-polygons-should-a-game-model-have/ (Accessed: 20 September 2023).

How Many Polygons Can Unreal Engine Handle, OpenWorldLearning. Available at: https://www.openworldlearning.org/how-many-polygons-can-unreal-engine-handle/#google_vignette (Accessed: 17 September 2023).

Geometry, Android Developers. Available at:

https://developer.android.com/games/optimize/geometry (Accessed: 20 September 2023).

Gauthier, S. et al. (2017) ‘Digitized 3D mesh segmentation based on curvature analysis’, Electronic Imaging, 29(20), pp. 33–38. doi:10.2352/issn.2470-1173.2017.20.3dipm-005.

Jia, Y.-B. (2020) Gaussian and Mean Curvatures, Faculty Website Directory. Available at: https://faculty.sites.iastate.edu/jia/files/inline-files/gaussian-curvature.pdf (Accessed: 20 September 2023).

Vaillant, R. Curvature of a triangle mesh, definition and computation, Rodolphe Vaillant’s homepage. Available at: http://rodolphe-vaillant.fr/entry/33/curvature-of-a-triangle-mesh-definition-and-computation (Accessed: 20 September 2023).

Romaniuk, O. (2008) ‘Metod pryskorenoho zafarbovuvannia tryvymirnykh poverkhon z urakhuvanniam yikh lokalnoi kryvyzny’ [‘The method of accelerated coloring of three-dimensional surfaces taking into account their local curvature’], Visnyk Skhidnoukrainskoho natsionalnoho universytetu, (12), pp. 166–172.

Polycounts in Next Gen Games Thread!, Polycount. Available at: https://web.archive.org/web/20211207155252/http://polycount.com/discussion/141061/polycounts-in-next-gen-games-thread (Accessed: 20 September 2023).

‘Yes, but how many polygons?’ an artist blog entry with interesting numbers, Beyond3D Forum. Available at: https://forum.beyond3d.com/threads/yes-but-how-many-polygons-an-artist-blog-entry-with-interesting-numbers.39321/ (Accessed: 20 September 2023).

Icosphere, 3D Warehouse. Available at:

https://3dwarehouse.sketchup.com/model/f9a3a35d8cbae5671d8475b23434c252/Icosphere?hl=en (Accessed: 20 September 2023).

Sample 3D Model: Suzanne, Wolfram Data Repository. Available at: https://datarepository.wolframcloud.com/resources/Sample-3D-Model-Suzanne/ (Accessed: 20 September 2023).

Johnson, D. Utah Teapot, Utah Model Repository. Available at: https://users.cs.utah.edu/~dejohnso/models/teapot.html#:~:text=Utah%20Teapot&text=This%20format%20is%20readable%20by,and%20145%2C620%20triangles. (Accessed: 20 September 2023).

The Stanford 3D Scanning Repository, Computer Graphics at Stanford University. Available at: http://graphics.stanford.edu/data/3Dscanrep/ (Accessed: 20 September 2023).

Maxwell, W. (2021) Does Unreal engines 5 nanite make poly count irrelevant, CG Obsession. Available at: https://cgobsession.com/does-unreal-engines-5-nanite-make-poly-count-irrelevant/ (Accessed: 20 September 2023).

Опубліковано

2023-09-30

Як цитувати

Романюк, О., Завальнюк, Є., Котлик, С., & Стахов, О. (2023). АНАЛІЗ ЩІЛЬНОСТІ ПОЛІГОНАЛЬНИХ МОДЕЛЕЙ У ТРИВИМІРНИХ КОМП’ЮТЕРНИХ ІГРАХ. SWorldJournal, 1(21-01), 73–79. https://doi.org/10.30888/2663-5712.2023-21-01-049

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають